Norske motemagasiner på vei ut

black_lipstick

Det ser ut til å være krise i moteverdenen i Norge – og da er det ikke snakk om de som produserer og selger klær, men heller de som skriver om det i glinsende magasiner. Det siste eksemplet på dette er at den norske utgaven av det verdenskjente Elle ikke lenger lønner seg, og dermed er i ferd med å bli nedlagt – det siste nummeret kommer ut om et par måneder. Spørsmålet blir da: hva er årsaken til at motemagasinene sliter så veldig?

Kanskje kan noe av årsaken være innholdet i magasinene. Erle Marie Sørheim i Dagbladet går i strupen på norske Elle norske motemagasiner på vei ut, som hun mener er mye dårligere og snevrere orientert enn for eksempel de tyske og franske utgavene av samme magasin. Hun mener at årsaken må være at alt i norske Elle handler om skjønnhet og er veldig overfladisk, mens de utenlandske versjonene er mye mer dypsindige.

Mye av problemet er at de som jobber i disse magasinene er mer opptatt av å promotere seg selv, enn å skape noe av kvalitet som det er verdt å lese. Et ekstremt eksempel på dette er når redaktører i motemagasiner viser frem hjemmet sitt i store “reportasjer” når de skal selge boligen sin! Når man legger ut side opp og side ned for seg selv, og ting man ønsker å selge, sier det seg selv at dette er prosjekter som både mangler journalistisk integritet, og samtidig dreper viljen til å ta slike blader noenlunde seriøst.

Motebladene gir ofte uttrykk for at de har noe å formidle, og at de vil hjelpe kvinner på flere måter, men der synes de ikke å lykkes. Dermed blir de i realiteten erstattet av de såkalte rosabloggerne, som har mer på hjertet og dessuten har fått en dominerende posisjon innenfor fortolkningen av mote her i landet.